42 věcí, které mě štvou na filmech/seriálech

Poznámka: Ano, vím, že to neplatí na všechny filmy a seriály, je spousta výjimek. Bohuže… tato klišé jsou tak rozšířená (a kupodivu asi nikomu moc nevadí), že jsem je sem prostě musela napsat. Ještě dodávám, že výskyt těchto klišé neznamená, že film stojí za prd – jen u dané scény si člověk povzdechne, proč to udělali zrovna tak.

1. Připoutání v autě

Problém: Američani se v autech nepoutají
Objevuje se to hlavně v amerických filmech a seriálech. Možná je to tím, že Američani celkově se v autech nepoutají, ale minimálně do toho filmu by to dát mohli. Jsem velmi tolerantní, ale nepřipoutaný člověk v autě mě dokáže pořádně rozčílit! Tolerovat se to dá u „gangsterů“ a podobně, ale když jede v autě ženská s děckem a nikdo z nich není připoutaný, tak mám chuť přepnout program!

2. „Suchý“ sex

Problém: v milostné scéně je mezi ženskou a chlapem prostěradlo
Jo… skvělé… bylo to u Titanicu a spousty dalších filmů. Jasně, herečka se stydí, tak ji nechtějí ukázat „v celé své kráse“ – chápu, že se omotá prostěradlem, když leze z postele. Ale milostná scéna se dá natočit i tak, aby nebylo nic vidět a zároveň byly zachovány fyzikální zákony (nebo mají snad v těch prostěradlech díru?)

3. Nezranitelnost vs. smrtelné zranění

Problém: postava buď umře nebo přežije jen s drobným zraněním (menší tržné rány), v případě vykloubeného ramene stačí trhnout a ruka funguje stejně dobře, jako dřív.
Stačí si vzpomenout na všelijaké akčňáky a samozřejmě i na staré dobré Star Wars. To jako ve filmovém světě neexistují zlomeniny (nebo takové, na které se časem „nezapomene“)? Nemůžou být v kritickém stavu v nemocnici (aniž by to bylo součástí zápletky)?

4. Mezirasové postavy

Problém: Indové hrají Turky, Araby, Korejci hrají Japonce atd.
Když je sakra ten herec Ind, tak ať ho nechají hrát Inda (a když chtějí muslima, tak furt může být třeba z Kašmíru). Proč musí být postava Japonec, když herec je Korejec? Čechy hrají Rusové (a naopak). To jako nemůžou změnit ten malý detail ve scénáři? (Tohle je problém hlavně u seriálů, ve filmech se to dá pochopit, pokud je národnost postavy důležitá a neměnná, ale hodí se na ni herec odjinud – např. Gejšu hrála čínská herečka).

5. Národnosti v minulosti

Problém: v historickém filmu nehledí na rasy a národnosti
Stačí vidět všechny ty staré filmy o Ježíšovi, kde se to hemží modrookými blonďáky!

6. Nekonečně staminy

Problém: i po několika celodenních pochodech nebo životě na pustém ostrově atd. jsou všichni vcelku plni energie, se zásobami. tlouštíci nic nezhubnou, chlapům nerostou vousy atd.
Ano, toto je případ třeba Lostů… Sice se tam potili, ale to je tak všechno.

7. Moralizování

Problém: „Všechno jsme posrali, ale nakonec jsme si uvědomili, že to bylo špatně a poučili jsme se z toho.“
Bla bla bla… moralizující kecy si nechte na jindy…

8. USA vládne světu

Problém: USA je Bůh
Všichni sledují proslovy amerického prezidenta, všichni sledují, co se v USA děje. Budhisti v Tibetu nesledují v případě nouze domácí zprávy, ale přímý přenos CNN, kde má americký prezident proslov… Pokud se tedy uráčí zmínit aspoň nějakou zemi mimo USA.

9. Křesťanství vládne USA

Problém: „křesťanská americká výchova“
Objevuje se to hlavně ve Vánočních filmech, kde je Santa Claus, dějí se zázraky při modlitbě v kostele nebo „ve Vánočním čase“ a podobně. 1) Santa Claus je reklamní blábol, který vznikl pokřivením osoby sv. Mikuláše – ergo není skutečný a rozhodně nežije na Severním pólu a nerozdává dárky (tudíž by se v těchto filmech neměl objevovat jako skutečná a reálná postava – pokud jeho přítomnost nemá odlehčený a pohádkový nádech, jako třeba Děda Mráz v Mrazíkovi). 2) strčte si ty křesťanské kydy někam! Hlavně když ve spojitosti s křesťanstvím zmiňují jen Nový zákon a jen USA!

10. Telepatie vs. blbost

Problém: každý vidí tomu druhému do hlavy nebo jsou naopak totálně slepí k tomu druhému
Stačí jeden pohled a oba účastníci „rozhovoru“ vědí, co mají dělat/co ten druhý požaduje. Jindy je naprosto očividné, že postava např. někoho miluje nebo má stresy, ale vůbec nikomu (hlavně „protějšku“) to nedojde.

11. Géniové

Problém: i geek může ovládat vesmírnou loď!
Stačí aby byl někdo fanoušek Star Treku a uměl aspoň trochu programovat na počítači a už má dostatek znalostí, aby se hackl do vládního systému nebo ovládal vesmírnou loď. Ani jedno není problém, všechny technologie totiž používají stejný programovací jazyk, nehledě na to, jestli je pozemský nebo mimozemský.

12. Krásné ošklivky

Problém: „ošlivky“ jsou modelky s rovnátky a ofinou
„Podívej, jak je ošklivá!“ „Hrůza!“ A přitom má a postava jen rovnátka a staré hadry. Jinak perfektní pleť (nebo taková, která jde „vyčistit a zkrásnit během chviličky“. To nemohli sehnat nějakou opravdu „ošklivou“ (charakterní) herečku? To museli vzít modelku, nasadit jí paruku a brýle a je to?

13. Traumata

Problém: nehorázná traumata hlavních postav
Klišoidní postava, která je poslední dobou snad všude – nechce se bavit o minulosti, protože jí umřel příbuzný (nebo něco podobného), ale když někomu přímo v daném filmu/seriálu zemře životní láska, tak nad tím mávnou rukou a nutí toho druhého, aby se z toho dostal, že život jde dál. Jako by nikdo jiný nikdy o nikoho nepřišel…

14. Rasismus ve vesmíru a ve fantasy světech

Problém: ne zlé skupiny, ale zlé rasy
Goauldi, Klingoni, Romulani, Skřeti atd. atd… samé zlé rasy. Občas je však samozřejmě potřeba vytáhnout pár jedinců z těchto ras, kteří budou hodní. Ale svět není černobílí a ani příslušnost k národu není buď „jsem záporák!“ nebo „jsem na straně lidí!“ (protože lidi samozřejmě reprezentují většinou dobrou rasu).

15. Telekineze

Problém: nepoužívání myši/touchpadu při práci na pc/notebooku
Při práci na notebooku se to dá jakž takž pochopit – třeba nejde vidět, že používají touchpad, ale jak může někdo hrát hry na počítači nebo otevírat složky a neklikat přitom myší? To je mi opravdu záhadou!

16. Dokonalost

Problém: všichni jsou sexy
Tohle se opět objevuje obzvlášť u filmů z USA, kde (téměř) všechny postavy (včetně „ošklivých“) jsou krásní herci. Nezáleží na tom, jestli znázorňují postavy, které se stravují „jako prasata“ a necvičí – nikdy nejsou tlustí ani nemají problémy např. s žaludkem nebo dechem (pokud se občas nejedná o starší ženy/muže). Čest Bridget Jonesové!

17. Telekineze č. 2

Problém: je tu vrah – blik!
Chápu, že světla (žárovky) blikají, když se po domě pohybují duchové nebo mimozemšťani, ale můžete mi někdo vysvětlit, proč světla blikají/zhasínají, když se jedná o chlapa se sekyrou?

18. Na čtvrtou metu raz dva!

Problém: První pusa-miluju tě-šup do postele
Po prvním polibku si to postavy začnou hned rozdávat, co víc dodat. Rozhodně jde o snahu zkrátit děj, aby nemuseli točit x záběrů toho, jak spolu postavy randí, ale i tak mě to (bez pořádného vysvětlení nebo smyslu) rozčiluje.

19. Nezranitelnost č. 2

Problém: schody i sloupy jsou z matrací
Když hlavní postava spadne ze schodů nebo se (častější případ) vybourá v autě (narazí do sloupu/stromu), tak stejně z toho vyvázne téměř bez zranění (pokud to není záporák, pak auto 1) spadne ze skály a vybuchne, 2) narazí do sloupu/stromu a vybuchne, 3) narazí do jiného auta a vybuchne, 3) prostě vybuchne)

20. Sentimentalita

Problém: láska je všemocná
Hlášky typu „Láska tě ochrání“  a podobně… Chudáci ostatní postavy, které nikdo nikdy nemiloval, protože ona láska ochraňuje vždycky jen tu hlavní postavu (nebo se kolem ní soustředí). A jo, tohle je speciální Harry Potter odstaveček.

21. Decibely hluku

Problém: nestálost v hlasitosti
Jasně, efekty, bum a prásk! Musí to mít grády. Ale proč nenecháte nahlas i hlasy? Je opravdu paráda natahovat uši a snažit se porozumět, co tam postavy šeptají, aby nám rázem mozek z hlavy vystřelil zvuk troubícího auta. A co teprve lidi, co používají sluchátka!

22. Dveře odhalí pravdu

Problém: otevřené dveře = problém
Jakmile jde někdo někoho navštívit a dveře jsou otevřené, je téměř jisté, že se uvnitř domu stalo něco strašného – nehledě na to, jestli to bylo vloupání a vraždu, nebo přirozené úmrtí jediné osoby v domě žijící (a nikdo nešel ani dovnitř ani ven).

23. Dvojí metr u parťáků

Problém: sidekick by nevraždil vs. to bych nevěřil, že je to hajzl!
Každý detektivní seriál má aspoň jeden díl, který se tímto zabývá – je obviněn někdo z vrchních vyšetřovatelů (povětšinou parťák hlavní postavy). Hlavní postava tomu nevěří a klidně i celý dvojdíl hledá důkazy pro parťákovu nevinu. Ale je tu i druhý případ – podezřelým je někdo, kdo byl parťákem hlavní postavy x let, ale ještě před dobou, než se odehrává seriál (takže nebyl na obrazovce předtím viděn). Hlavní postava je naštvaná, ale většinou ani nepochybuje o chybě vyšetřování a nehledá na vlastní pěst důkazy o nevině.

24. Případy Vyvoleného

Problém: „vyvolený“ „jediný svého druhu“ etc.
Co říct… jakmile je ve filmu nějaký vyvolený, někdo na koho neplatí stejné zákony jako na jiné (všem může číst myšlenky, KROMĚ jediného člověka), čekají první dítě nějakého mezidruhového křížení (typicky upír+vlkodlak), jediní z celé své rasy jsou zamilovaní natolik, aby se obětovali a podobně. Ne… nikdo není jediný a bylo by hezké, kdyby zmínili aspoň další případy (třebaže nepovedené). Ale není jediný upír na světě, který se zamiloval do člověka a ani jediný člověk na světě, kterému nejde číst myšlenky pomocí nějaké superschopnosti. Ne bez logického vysvětlení („Je jiný!“ se nepočítá jako logické vysvětlení).

25. Střízlivost raz dva

Problém: spousta chlastu, ale stačí jedna „šokující zpráva“ a rázem po chlastu ani stopy
Nevím o jediném případu, kdy by to fungovalo (pokud je dotyčný ožralý jako doga – u lehkého „přiopití“ by se to dalo ještě jakž takž pochopit.

26. Blikáním ke schizofrenii

Problém: „Chce to akci, zablikejme!“
Sice to vypadá efektně, ale bolí z toho oči! Není třeba neustále rychle střídat světlo a tmu.

27. Bing!

Problém: vážně?
Jo, MS si to asi zaplatil, tak chápu, že vyhledávají v bingu, ale vážně? Copak normální lidi v bingu vyhledávají? To samé vidět programátory atd., kteří pracují na Macích… Sice pěkná reklama, ale snižuje to realističnost.

28. „Zlý“ záporáci

Problém: záporák vypadá jako záporák
Hlavně případ filmů jako Duch a podobně. Jakmile se záporák objeví na scéně, je všem naprosto jasný, že je záporák. Je to škoda, protože hlavní postavy to nevidí a my se akorát rozčilujeme, že jim nedochází, co si to za zmije pouští do baráku.

29. Otravné křoví

Problém: postava jako názorná ukázka
Tato postava je zbytečná a slouží jen k jednomu jedinému účelu – vznik nebo demonstrace problému. Rychle umírá. Častým motivem jsou peníze. Každý si vzpomene na Dennise Nedryho z Jurského parku nebo na všechny ty postavy hlídačů a strážných, kteří se nechali hloupě zabít, protože nedodržovali pravidla (např. nesahat na nějaké věci atd.). U toho druhého typu jde čistě o demonstraci, protože „Je to smrtelně nebezpečné!“ nestačí. Musíme VIDĚT, že to je pravda. A přece si nezabijeme hlavní postavy, že?

30. Policie není k ničemu

Problém: nikdo nechodí na policii
Postavy často policii nedůvěřují nebo naopak („Nepůjdu na policii, stejně by mi nevěřili“). Dá se to pochopit v případě útoku mimozemšťanů, ale když najdete v obýváku mrtvolu, tak sakra zavolejte poldy!

31. Není mrtvola jako mrtvola

Problém: záporák zabíjí, protože je zlý, klaďas zabíjí, protože může
Policii ani nikoho jiného nezajímají záhadně zmizelé osoby, které zemřely během filmu/dílu, zvlášť pokud je má na svědomí hlavní hrdina. Jasně, chápu, že toho hlídače musel sejmout, aby se dostal ke své nemesis, ale pořád zabil člověka a policie by měla vyšetřovat i vraždy mafiánů. Klaďas sice zachránil město, ale přesto by si měl ty vraždy odsedět!

32. Jednotvárnost vesmíru

Problém: „ledová planeta“, „zalesněná planeta“, „pouštní planeta“…
To je hloupost už z principu. Ledová planeta by ještě šla pochopit (přeci jen i Země byla v minulosti celá zaledněná), ale planety, kde je všude poušť? Nebo kde je všude les? Blábol a lenost tvůrců!

33. Jednotvárnost vesmíru č. 2

Problém: jedna planeta = jedna skupina lidí (národ, stát…)
Protože i na Zemi je přece jen jeden stát a jeden národ…

34. Historické chyby

Problém: T-rex vs. Stegosaurus
Ne, T-Rex nemohl bojovat se Stegosaurem a všichni dinosauři nežili ve stejném období. Ve starověku nebyly ženy až tolik svobodné a nevdávaly se z vlastní vůle ve třiceti letech. Evropani neměli brambory před objevením Ameriky a současné právo v minulosti neplatilo. Černoch a běloch si nebyli rovni. Žid a křesťan si taky nebyli rovni. Tyhle chyby, u kterých tvůrci čekají, že nikoho nezajímají, jsou nejhorší!

35. Jazyky

Problém: všichni mluví stejným jazykem
Je jedno, jestli někdo jede z Ameriky do Číny nebo ze Země na vzdálenou planetu. Všichni rozumí anglicky. Naštěstí se tohle začíná v posledních (20) letech vysvětlovat a ospravedlňovat.

36. Humanoidi všude!

Problém: mimozemšťani vypadající jako lidi
Buď vypadají úplně jako lidi nebo jsou jim velmi podobní. Všechny planety jsou zároveň obyvatelné všemi rasami – nehledě na to, že mají zcela jinou gravitaci a atmosféru. Dýchací přístroj (natož skafandr) není třeba!

37. Vykecávání vs. rychlá smrt

Problém: opět dvojí metr
Záporák si hlavní postavu sváže a vykecá jí celý plán a nechá pomalu umřít. Hlavní postava se samozřejmě z pasti dostane. V případě opačné konfrontace, hlavní postava rychle zabije záporáka. Rychlost příchodu smrti od zranění úměrně narůstá se záporností a nedůležitostí postavy.

38. Rozkazy

Problém: Neuposlechnutí rozkazů
Neskutečné klišé: Hlavní postava někomu řekne: „Počkej tady!“, ten někdo je naštvaný a neposlechne. Jeho neuposlechnutí však většinou zachrání situaci (a obvykle za to zaplatí vlastním životem).

39. Zbytečná smrt

Problém: skoky do rány a podobné
Záporák vystřelí na hlavního hrdinu a někdo se mu postaví do cesty. Šlechetné, ale hloupé. Nikdo není rychlejší než kulka – buď by skočil pozdě, nebo pokud skočil před vystřelením, měl dost času na jiné manévry – např. odstrčit hrdinu. Taky takové ty smrti, kdy se na postavu řítí hromada /doplňte podle uvážení/ a postava jen stojí a čumí.

40. Geekové géniové vs. hlupáci

Problém: žádný mezičlánek ve znalostech
Tohle je opravdu otravné – postava je buď naprosto geniální a pamatuje si všechny hlášky ze Star Treku, Star Wars, Terminátora atd., má načtené všechny komiksy, viděl všechny filmy a podobně. Na druhé straně je naprostý „nevzdělanec“ z této oblasti, který sotva nějaké Star Wars zná. Ale kde je mezičlánek? Někdo, kdo neví nic o Supermanovi, ale Star Trek má naštudovaný od začátku do konce? Nebo někdo, kdo se skvěle vyzná v japonském anime, ale Hvězdná brána mu nic neříká? Aspoň, že v HIMYM tohle trochu narušili a udělali tam jakž takž normální postavy, které jsou fanoušky Star Wars, ale geniální geekové to rozhodně nejsou.

41. Odfláknutý scénář

Problém: i scénář je důležitý!
Ne, nikdy nepřijmu fakt, že u některých filmů je scénář důležitý méně (např. kvůli tomu, že ten film je o efektech). Když stojí za nic scénář, tak stojí za nic film, a tak to prostě je. Ani supermeganejlepší efekty to nezachrání. Výjimkou jsou nějaké Dčkové filmy, které mají děsné všechno (scénář, režii, efekty…) a jde opravdu jen o pobavení. U Ačkových filmů by měl být scénář perfektní, ať se jedná o dobové drama nebo řežbu z budoucnosti.

42. Cenzura

Problém: cenzura je na hovno
Není nic horšího, než když se vezme potencionálně dobrý film a upraví se tak, aby na něj mohla i malá děcka (většinou od 13). Tohle je velký zabiják pořádných filmů. Dá se pochopit (i když s těžkým srdcem), že vystřihnou kozy navíc, ale když ani největší gangster neřekne kurva, tak už je to podezřelý. Nehledě na nějakou tvrdou bitku, kde kvůli harantům nemůžou dát krev…

Advertisements

Posted on 19.7.2013, in Deníček, Filmy a seriály, Psaní, Zajímavosti and tagged , . Bookmark the permalink. 1 komentář.

  1. Skvělý článek. S většinou věcí souhlasím a přidal bych ještě jednu:

    X. Opakovaná smrt
    Problém: Postavě se na chvilku zastaví srdce, bez problémů se z toho vzpamatuje
    a ostatní pak říkají, že byla mrtvá.
    Výskyt: Buffy, přemožitelka upírů; Červený trpaslík.

    Srdeční zástava není smrt. Je to neuctivé vůči lidem, kteří skutečně zemřeli,
    a snižuje to význam skutečné smrti.

    Bod 11.: Souhlasím. Toto mi dost vadí.

    Bod 15.: Toto mi nepřipadne nereálné, spousta her se ovládá klávesnicí,
    případně u textových nebo velmi starých her se pak používá jen klávesnice.
    I většina normálních operací (psaní dopisu, uložení souboru apod.) jde
    vykonat klávesovými zkratkami nebo z příkazové řádky (zejména v Linuxu).
    Totéž při programování. Myš má smysl snad jedině u grafických aplikací,
    kde by bylo zaměření klávesnicí neefektivní, nebo u moderních uživatelských
    rozhraní, kde jejich tvůrci zapomněli implementovat obvyklé klávesové zkratky.
    (A prohlížení některých webových stránek je bez myši také docela problém.)

    Bod 24.: „Vyvolení“ nejsou zcela nereální. Některé jevy jsou prostě tak zřídkavé,
    že k nim za celou historii došlo jen jednou. Například John Bardeen je jediný
    člověk, který obdržel dvakrát Nobelovu cenu za fyziku. Nikdo před ním a zatím
    nikdo po něm. Takže úplně nepřijatelné to není.

    Bod 26.: Blikání mi vadí značně. Myslím, že u každého filmu by měli uvést
    „střední dobu mezi střihy“ a na filmy, které by měly hodnotu pod 5 sekund,
    bych se díval s vypnutým obrazem. Měřil jsem tuto veličinu u TBBT a Darii
    a vyšlo mi TBBT (bez znělky) cca 5 sekund, Daria cca 7 sekund. U znělek je
    to nejhorší – přijatelnou znělku mají Simpsonovi, TBBT ji má docela blikavou
    (hlavně ke konci) a znělka Buffy už je úplně nepřijatelná.

    Bod 27.: Můj přítel programátor na Macintoshi pracuje, v poslední době se to
    mezi programátory u nás stává módou. Mají moc peněz a neví, co s nimi, tak
    si za ně kupují počítače firmy Apple. Mám dojem, že tam má Linux, ale nejsem
    si jistý. O Bingu jsem v životě neslyšel, ale postavy v seriálech přece
    nemusejí být úplně normální lidé (viz Sheldon), takže také nemusejí dělat
    věci normálním způsobem, takže nevadí, když používají nenormální vyhledavače.

    Bod 31.: Ano, vadí mi, když se nedořeší vedlejší linie. (I když musím přiznat,
    že jsem to už také ve svém seriálu jednou udělal.) Život není šachová partie,
    která by končila matem. Činy mají své následky a film/seriál by to měl
    respektovat.

    Bod 36.: Za tímto vidím snahu tvůrců zalíbit se rasistickým a xenofobním
    divákům, protože ti by nepřijali tvory, kteří by vypadali jinak než oni sami.
    Člověk má v sobě uložen jakýsi vrozený odpor ke všem „jiným“ a tomuto se
    tvůrci chtějí vyhnout. (I když je otázkou, proč pak natáčejí film
    o mimozemšťanech.)

    Bod 38.: Lidé pak působí neuvěřitelně hloupě. „On mi řekl, že mám udělat tohle,
    tak to schválně udělám jinak!“ Ne vždy to neuposlechnutí zachrání situaci.
    Někdy naopak musejí ostatní neuposlechnuvší osobu zachraňovat z problému,
    do kterých se tím dostala.

    Bod 40.: To mi docela vadí. Málokdo se snaží o realistické zobrazení geeků.
    Spíš se tvůrci snaží vytvořit nové archetypy a „geek genius“ je jedním z nich.

    Bod 42.: Ano. Zvlášť ta absence krve mi značně vadí.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: