Dojmy z Hobita

Tak jsem se právě vrátila z Hobita a „musí to ven“. Kdybych měla film shrnout do jedné věty, tak by to bylo: „Není to nejlepší film, co jsem kdy viděla, ale rozhodně je to nejlepší adaptace!“ cheers cheers cheers

Nyní k jednotlivým částem… Very Happy

 

POZOR! OBSAHUJE SPOILERY Z HOBITA!

Úvod
Dlouhý prolog o historii trpaslíků z Osamělé hory… potěšil. Nesmírně. Naprostá nádhera. Město opravdu překrásné, a lze lehce uvěřit, že tam vykovali ty nejlepší (neelfské) zbraně a zbroje. To, že drak nebyl vlastně vůbec vidět, byl geniální nápad. A ještě geniálnější bylo dát tam tohopapírového létajícího draka. Film mi jednoduše vyrazil dech ještě před úvodními titulky…
Jako velmi pozitivní věc beru zobrazení „válečných“ trpaslíků. Určitě bylo dost těžké udělat trpaslíky uvěřitelně tak, aby byli zdatní kováři a válečníci a přesto jezdili na ponících.

Celkově začátek se starým Bilbem a Frodem byl moc krásný. Především, když se to vlastně odehrává jen pár minut před začátkem děje v Pánovi prstenů. Je neuvěřitelné, jak ten čas plyne rychle.

Dále bych chtěla vyzdvihnout scénku „Dobré jitro“. Ta byla naprosto totožná s knihou a musím říct, že je to jedna z mých nejoblíbenějších scén (v knize a nyní i ve filmu). Konečně ukázali, že lze natočit (alespoň část) adaptaci „slovo od slova“ a přesto to bude dávat smysl a bude to stále dobré.

Dno pytle
Scéna u Bilba byla jednoduše perfektní. Gandalf, který se (opět) praštil o lustr, příchod trpaslíků i jejich „uklízecí píseň“. Když došel Thorin, zvážněli trpaslíci i celá scéna. Povedlo se jim tam dostat i to Bilbovo „omdleníčko“, což chválím. Mapa, klíč, smutná píseň… nemám co vytknout.

Trpaslíci
Tady bych také zdůraznila, jak moc se mi líbí filmoví trpaslíci. PJ má asi velmi dobré poradce, kteří znají Tolkienovo dílo skrz na skrz, protože i z drobných náznaků v knize, dokázali vytvořit pro každého trpaslíka unikátní osobnost. Za to opravdu děkuji, protože v knize nejsou téměř vůbec rozlišováni. Tam se dozvíme, jen který je nejstarší, nejtlustší, že Kili a Fili jsou tak cool, protože jsou nejoblíbenější atd. Ale tady je každý trpaslík jiný. A Kili a Fili jsou skutečně cool! cheers cheers cheers

Vydání na cestu
První věc, která byla více odlišná od knihy, a která se mi velmi zamlouvala, bylo Bilbovo rozhodnutí. V knize je do děje tak nějak „vržen“ a nemá moc na vybranou. Tady se rozhodl zcela sám a bez Gandalfova „přemlouvání“.

Zlobři
Trošku jiné než v knize a musím říct, že možná i lepší. Nikdy jsem nepochopila, proč chtěl Bilbo ukrást zlobrovi prachy, to mu fakt muselo hrábnout. Tato verze s poníky a mečem byla mnohem lepší a logičtější. Zlobři byli moc krásně naanimováni a scéna „podívejte, co mi vylítlo z nosu“ byla dokonalá! Very Happy
Taky potěšilo, že to Bilbovi myslí už od začátku.

Radegast
Ráda bych taky zmínila 7. Doktora… chci říct Radegasta. PJ se totiž opět povedlo něco načekaného – dokázal vytvořit postavu, která je tak trochu pomatená, a přesto jí věříme velkého čaroděje. Cítíme z něj tu sílu Istari, neboť oni sami jsou nižší z Mayar a i v otrhaném kabátě s hnízdem na hlavě, mu to prostě věříme. A ano, ti jeho tažní králíci se mi líbili. A to hodně.

„Pavéza“
Zpět k trpaslíkům, konkrétně k Thorinovi. Historie Thorina „Pavézy“ byla perfektně natočená a vůbec jsem ji v Hobitovi nečekala. Dokonce mám pocit, že tohle bylo v jiné knize (Silmarillion?)
Hodně se mi také líbilo, že trpaslíky více přiblížili těm z LotRa (tj. nesnáší elfy). Thorin je prostě nemá rád a taky to krásně natočili. Elrondova pozvánka na večeři byla LOL.

Roklinka
Ještě něco k Roklince – bála jsem se, jak do děje zahrnou Galadriel a Sarumana, ale povedlo se jim to brilantně. Vůbec to nepopírá knihu, kde je jen zmíněno, že tam byli čtrnáct dní. Elrond sice viděl runy normálně „že držel papír ve vzduchu“, ale tohle bylo mnohem efektnější. Vtipná část s Galadriel a Gandalfem byla vskutku vtipná a přesto vznešená a kouzelná. Pobavilo Sarumanovo „proč mám pocit, že mě nikdo neposlouchá“.

Hory
Co jsem absolutně netušila (a vůbec v to nedoufala), byli horští obři... Tohle mě opravdu nesmírně potěšilo a celá scéna byla prostě úchvatná (a to i přes to, že mi ti obři trochu připomínali Transformery).
A zde přichází nejlepší část z celého filmu – pohled Kiliho a Filiho, když je obři rozdělí (každý na jiném kameni). V tom pohledu byla tak neskutečná síla a smutek a překvapení, že mi ihned naskočila husí kůže. Něco takového jsem už u filmu dlouho nezažila…

Skřetí podzemí
Skřetí podzemí se náramně povedlo. Všechna ta udělátka a velkej tlustej skřet… prostě paráda. Vzhled skřetů je taky moc povedený a stejně jako u trpaslíků musím pochválit, že i skřeti jsou každý jiný. Opravdu na nich jde vidět, že už jsou dlouho bez pána a musí tak nějak „přežívat, jak to jde“. Tleskám.

Meče
Taky jsem nedoufala, že by ve filmu zmínili Bijec a Bojec. Myslela jsem si, že už elfí/obecná jména budou na meče dost. Ovšem Pete asi věděl, že bez zmínky Bijce a Bojce to nebude ono.

Jazyk
Za to, že se v půlce filmu mluví jinak než anglicky (obecnou řečí) taky tleskám. Tohle se mi právě na LotRovi líbilo.

Hádanky ve tmě
Glum vypadá opravdu o mnoho let mladší než v LotRovi, což je pochopitelné, ale taky to mohli zvorat. Ty oči má prostě úžasné! Celkově hádankám ve tmě nemám, co vytknout. Vlastně ano. Jediná věc, která mi na filmu vadila – Bilbo tady přišel na odpověď „čas“, ale v knížce to byla náhoda. Ale tam to taky bylo vysvětleno v Bilbových myšlenkách, ty tady nevidíme/neslyšíme, takže se asi ta změna dá pochopit.
Ušetření Glumova života bylo taky moc krásně natočeno.

Bilbo
Ještě bych ráda zmínila celkovou Bilbovu proměnu. Ta probíhá mnohem rychleji a „sympatičtěji“ než v knize, kde je i po Glumovi Bilbo stále neuvěřitelná „lama“. Zatímco v knize „běhá od kmene ke kmeni jako králík, co ztratil cestu k noře“, se ve filmu staví mezi zraněného Thorina a obrovského zabijáckého skřeta. Tím u mě získal neuvěřitelný respekt. A u Thorina očividně také.

Střípky, které pobavily/potěšily:
– Bilbův zapomenutý kapesník
– poníci „Bungo“ a „Sedmikráska“
– Nesbitt! I love you
– „z deště pod okap“
– Gandalfovo „počítání trpaslíků“
– Golf (tohle jsem opravdu nečekala, že se tam dostane Very Happy)
– trpaslice! bounce

Dodatek
Vůbec si z knihy nepamatuji tu část s Azogem a jeho pronásledování Thorinovy družiny. Pokud to tam je, tak to je zmíněno jen někde mezi řádky nebo až ke konci (tam jsem se při svém opakovaném čtení zatím nedostala). A i když to tam není, tak to tam sedí jako hrnec na p*del.
Musím říct, že se Hobit povedl. A to jakože hodně a moc. Je to pohádkovější než LotR, ale ne tolik, aby se to od něj moc odlišovalo. To se mi hodně líbí. Jistě, jsou tam nějaké chybičky (hlavně gravitace a fyzika asi tvůrcům nic neříká), ale co? Je to skvělý film a takovéto blbosti jim odpustím.
Nemůžu se dočkat pokračování!

Posted on 14.12.2012, in Deníček and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Napsat komentář.

Zanechat Odpověď

